poniedziałek, 28 listopada 2011

24-27 listopada Panasia MUN

W środę spotkałam się razem z Alesiem i Witkiem na Pizzy Hut all you can eat za 30zł. Rozmawialiśmy i o Azji i o podróżach, a potem wyciągnęłam książkę do chińskiego i Witek zaczął tłumaczyć pochodzenie kolejnych chińskich znaczków, popłakałam się ze śmiechu:)

Pizza Hut jako ostoja zachodniej kultury

popsuta od tygodnia winda w akademiku


Pt-so-nie brałam udział w Symulacji Obrad ONZ(Panasia MUN) jako Tunezja. Byłam w komitecie UNEP(energia odnawialna i środowisko).

Większa część mojego sojuszu, jest też i Ian jako reprezentant Urugwaju
 


W skrócie jakie są zasady:
  1.  Każdy komitet ma 2 tematy-przed obradami trzeba wysłać podsumowanie tych 2 tematów odnośnie do kraju, który się reprezentuje(ja np. pisałam o projekcie elektrowni słonecznych)
  2. W trakcie Sesji 1., zaraz po sprawdzeniu obecności, głosuje się na jeden z tych tematów i tylko nad tym się potem debatuje: 2 przemówienia popierające Temat1, potem 2 przemówienia popierające Temat 2 i głosowanie(tylko Tak/Nie).
  3. Po wybraniu tematów każdy chętny może się wypowiedzieć(General Speaker's List)
  4. Można też zgłosić Topiki do dyskusji na forum(Moderated Caucus), wtedy kraj zgłaszający temat mówi np.: Topik: Korzyści dla Krajów Afrykańskich z wykorzystania odnawialnych źródeł energii Total Time: 20 minut Each Speaker: 1.5 minutes i wtedy cała sala głosuje, czy chcemy dyskutować na dany temat, a potem zgłaszają się chętni do wypowiedzenia się na dany temat. Jeśli zajmie to komuś krócej niż 1.5 minuty do może swój czas oddać dla "Chairów" albo dla innego kraju.
  5. Inne rozwiązanie to rozmowy w kuluarach(Unmoderated Causus). Wtedy zgłasza się temat i Total Time, i jeśli temat przejdzie to wtedy można nad nim dyskutować np. przez 20 minut gdzieś na korytarzu, już znacznie swobodniej:)
  6. W trakcie Sesji 2 i 3 pracuje się nad Working Papers(konkretne propozycje rozwiązań), które może zgłosić każdy kraj. Z połączenia tych kilku Working papers powstają Draw Resolutions(projekty rezolucji), tworzą się podgrupy i koalicje krajów. Przed 4 sesją max. 2 projekty rezolucji muszą być wysłane do Chairów.
  7. Każda rezolucja składa się z preambuły(każda linijka musi zaczynać się od konkretnego słówka typu Regarding....), która mówi o tym co udało się już dokonać, a potem są propozycje reform. Na początku 4. sesji fundatorzy rezolucji prezentują ją, potem są pytania i propozycje reform. Na koniec głosuje się na wybraną rezolucję(Tak, Nie, Wstrzymuje się, Pass(2. runda)).

    Tunezja głosuje:)
Oprócz części merytorycznej mieliśmy też zorganizowane imprezy. W piątek uroczysty tradycyjny tajwański obiad All you can eat(czułam się jak na eleganckim polskim weselu) z licznymi występami-zamieszczam filmiki, niestety "komórkowej" jakości. W sobotę nie mieliśmy imprezy, więc spotkałam się z "Tymkiem" na wymianę językową, a w niedzielę mieliśmy imprezę pożegnalną w klubie w Taipei 101(Sparks), All you can drink, czyli pełen lans.

W trakcie obrad poznałam wielu mądrych ludzi, taką tutejszą elitę:) Z tubylców Tung-Ying Hsieh i 戴偉臣, z obcokrajowców np. Francuza Iana, który studiuje w Kanadzie; Dominikanina Gustawo; Viktora i kilka Niemców... W odróżnieniu do darmowych obrad w Polsce tu trezba było zapłacić 200zł, ale się opłacało:)

Występ tradycyjnych  tajwańskich bębniarzy


zespół z NTU



zrób sobie sam tajwańskiego hamburgera- uroczysty obiad


A to moja kolacja przed wymianą językową. Kucharz zapytał(norma) czy jestem z Francji, powiedziałam, że nie, że z Polski. Wtedy on pokazał mi na Fejsie swojego dobrego kolegę z Polski, do dania dodał za darmo 2 słodkie ziemniaki(te w lewym górnym rogu), i pomógł mi zamówić sok z avokado. Sok wyjątkowo mi nie smakował i szczerze to przyznałam, więc on go zabrał i przyniósł inny napój- za darmo. Wow!

Żeby mieć wstęp na imprezę pożegnalną, trzeba było wypełnić ankietę  nt. MUN-u (na którym obowiązującym językiem jest angielski...).Zgadnijcie, na ile oceniłam jasność dostarczonych materiałów..
Wspólny lunch:)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz